SMS og mails

Nå, du har vel travlt, sagde jeg til min tandlæge, da han i går eftermiddag var færdig med mit halvårlige eftersyn af bisserne. Næh, for en gangs skyld ikke, svarede han, for der er kommet afbud fra dagens sidste patient, så jeg har ikke flere behandlinger i dag, så hvis du har lyst til en kop kaffe, byder jeg gerne på en.

Det tog jeg imod, for jeg havde heller ikke travlt, og min tandlæge, William, og jeg snakker altid hyggeligt sammen, og det sker endda ret ofte, fordi vi er medlemmer af den samme golfklub.

Over kaffen kom jeg i tanker om, at jeg flere gange har spekuleret på, hvor meget det kan spare sådan en almindelig tandlægeklinik for, at man er gået over til moderne kommunikation med patienterne. For det er sådan, at jeg nu om dage får en e-mail fra tandlægen, når det er ved at være tid til det regelmæssige eftersyn, og præcis 24 timer før den aftalte tid kommer der en SMS på min telefon for at minde mig om aftalen. Det er firmaet Globase, der leverer systemet i øvrigt.

William forklarede, at den moderne kommunikation faktisk havde sparet ham for en klinikassistent med 30 timers arbejde pr. uge. Han fortalte, at det havde været en ganske beskeden investering, han havde gjort i et nyhedsbrev system, som selv sørger for at sende en e-mail til patienterne et par uger før den tid, som systemet selv vælger til den enkelte patient. Hvis tidspunktet så ikke passer patienten, kan vedkommende ringe og få en anden tid.

Han fortalte, at systemet forhandles af Tandlægeforeningen, som har fået et it-firma til at supplere en ganske almindelig e-mail marketing software med nogle få faciliteter, som er specielt rettet mod tandlægernes behov.

Det er i bund og grund den samme software, som mange firmaer anvender til at sende nyhedsbreve til deres kunder med det formål at få dem til at købe noget mere. Vores system har så bare fået tilføjet mulighederne for at lægge en kalender ind, så systemet selv styrer, når en patient skal indkaldes til eftersyn.

William fortalte, at han også brugte systemet til et ganske almindeligt nyhedsbrev en gang imellem. Jeg gjorde det for eksempel i sommer, da jeg syntes, det var praktisk at give alle mine patienter besked om, hvornår jeg tog på sommerferie, for når man er eneste tandlæge i klinikken, skal den nødvendigvis holdes lukket, når jeg er på ferie, fortalte han, og jeg kunne faktisk godt huske, at jeg selv havde modtaget sådan en mail fra ham.

Og ved du hvad, fortsatte han, efter at vi er begyndt med den SMS service, der minder patienterne om, at de har en aftale hos tandlægen, så har vi fået mere end halveret antallet af afbud eller direkte udeblivelser uden afbud, og det er en kæmpe stor fordel, for det giver langt mindre spildtid for mig.

Alt i alt, sagde William, så har min investering i den nye teknologi kostet mindre, end hvad der svarer til tre måneders løn til en klinikassistent, så det er en guldrandet investering.