Få bedre resultater ved at benytte vægtløftningssko

Kan man få bedre resultater når man styrketræner ved at benytte bestemte sko? Ja det lyder nærmest absurd – men ikke desto mindre er det korrekt.

Ligesom med løb, hvor du naturligvis skal benytte det rigtige fodtøj, så har dit valg af sko også en stor betydning for dine resultater i fitness centeret.

Dine sko afgør nemlig i høj grad, hvor meget du kan løfte, særligt i øvelser som squat og lignende.

Og hvordan kan det så være?

Lad os prøve at tage udgangspunkt i øvelsen squat. Når du løfter vægten presser du med dine fødder ned i jorden, og hvis ikke underlaget er hårdt, så vil noget af denne energi gå tabt. Og dette er hvad der sker, hvis du løfter i eksempelvis løbesko som er designet til at absorbere kraft.

Eller sagt med andre ord: du snyder dig selv ved at løfte i en blød og stødabsorberende sko.

Hvordan hjælper en vægtløftningssko på det?

I modsætning til en almindelig løbesko, så har en vægtløftningssko en hård og solid bund. Denne hårde bund betyder, at alt den kraft du trykker med når du løfter, bliver overført direkte til stangen. Det vil altså sige, at intet energi går tabt – og dermed er du i stang til at løfte mere.

Men det er ikke den eneste fordel.

Den solide sål, sammen med skoens stramme pasform, gør, at du er langt mere stabil når du løfter. Og det hjælper naturligvis med at du kan løfte bedre, men det gør også løftet mere sikker, da det hjælper dig med at undgå unødvendige vrid og lignende.

Skoens hæl hjælper dig også

En vægtløftningssko kommer ikke bare med en solid sål, men også en form som gør, at du kan løfte fra mere fordelagtige positioner. Helt konkret har en vægtløftersko en let løftet hæl som gør, at den er helt ideel til øvelser som squat.

Grunden til dette er, at den høje hæl gør det nemmere for dig at komme ned i en dybere position, uden at gå på kompromis med din kropsholdning.

Den høj hæl gør dette muligt ved at tillade dig mere knævandring, så din ryg nemmere kan holdes ret når du squatter.

–          Og nej, øget knævandring skader ikke dine knæ.

Du kan finde mere information om vægtløftningssko her: www.vægtløftersko.dk hvor du også kan finde priser og oversigt over forskellige modeller.