1525R-80418

Den stod på champagne, da vi nåede fyraften, den dag for seks år siden, da jeg indgik min første rigtigt store salgsaftale i det lastbilfirma, hvor jeg er salgschef. Det havde været et langt, sejt træk at få kontrakten i hus, men det lykkedes i den sidste ende.

Handelen omfattede ikke mindre end seks mellemstore lastbiler, som jeg solgte til et flyttefirma i Odense, der skulle have udskiftet hele sin nedslidte flåde af flyttebiler. Forhandlingerne med flyttefirmaet stod på i et par måneder, og jeg havde travlt med at indhente tilbud fra forskellige karrosserifirmaer på den nødvendige opbygning og indretning, som flyttefirmaet ville have et samlet tilbud på.

Det lykkedes mig at presse prisen en hel del hos et af karrosserifirmaerne, og det har faktisk været til gavn for både vores lastbilforretning og det pågældende karrosserifirma, for vi har i de forløbne år haft et godt og stabilt samarbejde, som har gjort, at karrosserifirmaet nu nærmest er en slags specialister i indretning af flyttebiler.

Der skete nemlig det godt et års tid efter den pågældende handel, at jeg blev kontaktet af et flyttefirma i Århus, som netop havde opkøbt et konkurrerende firma og derfor skulle udvide kraftigt. Det opkøbte flyttefirma bestod udover nogle bygninger af en totalt nedslidt flåde på fire flyttebiler, som den nye ejer ikke ville drømme om at sende ud at køre.

Derfor var det noget af en hastesag at arbejde med, men mine og karrosserifirmaets erfaringer fra den første store handel gjorde det muligt for os at levere på noget nær rekordtid, og det var flyttefirmaet i Århus særdeles tilfredse med.

Og firmaet må også have været tilfreds med den vare, det havde købt, for ikke ret længe efter oplevede jeg, at mund til øre-metoden bestemt virkede. Det var en lokal vognmand, som jeg har handlet med flere gange, der nævnte for mig, at vi i vores firma nok var blevet specialister i flyttebiler – det havde han hørt fra en vognmandskollega i Århus, fortalte han.

Sådan et positivt rygte har det jo med at sprede sig som en løbeild, erfarede jeg nogle måneder senere, for da blev jeg ringet op af indehaveren af et stort flyttefirma i København, som stod på spring til at udvide forretningen med en filial et sted i det nordlige Jylland. Han fortalte lige ud, at han i branchekredse havde hørt vores firma rosende omtalt, så han ville gerne have et tilbud på fire flyttebiler til den kommende filial i Jylland.

Jeg fik ret hurtigt udarbejdet et tilbud til det københavnske firma, og i den forbindelse var det igen i et samarbejde med det karrosserifirma, som jeg et par gange tidligere har entreret med i forbindelse med opbygningen af flyttebiler.

Det lod sig ikke helt gøre at holde den samme pris pr. bil, som jeg kunne tilbyde tidligere, fordi der har været en ret kraftig prisstigning på de lastbiler, vi forhandler. Men flyttefirmaet i København var tilfreds med tilbuddet, så vi kunne indgå en handel. Så nu kører der flyttebiler fra vores firma rundt i Nordjylland.